انواع کتیبه محرم

انواع کتیبه محرم از نظر شکل و فرم هندسی،جنس،نوع هنر به کار رفته در این مقاله توسط فروشگاه اینترنتی خیمه انجام میشود.
در فرهنگ مذهبی ما کتیبه نقشی پر رنگ دارد،از کتیبه های قدیمی دست نویس گرفته تا کتیبه های گلدوزی شده با چرخ خیاطی های مخصوص و نقوش چاپ شده با هنر قلمکار که سیری متفاوت را در زمان سپری کرده اند.مطمئنا همه ی ما با کتیبه محرم خاطرات زیادی داشته ایم، بسیاری از این کتیبه ها در ذهن ما روزهایی ماندگار را رقم زده اند، حس و حالی عجیب را در دلمان افکندند و چشم های ما را با نام هایی مبارک نوازش دادند، کتیبه هایی که شاید بسیاری از آن ها به آثاری ماندگار تبدیل شده اند .جالب است بدانید برخی المان ها و یا اشعار در مسیری قرار گرفته اند که شاید بتوان گفت بخشی از کتیبه های ما را در برگرفته اند یعنی اگر بخوایم جزئی از یک کتیبه را در نظر بگیریم بدون شک باید در مورد آن ها بحث کنیم، مانند اشعار مشهور محتشم کاشانی و یا نقاشی ظهر عاشورای استاد فرشچیان و حتی نقوش اسلیمی ایرانی، البته لازم به ذکر است کتیبه ها انواع سنگی زیادی دارند اما در این مقاله ما به معرفی انواع کتیبه های محرم پارچه ای می پردازیم.

بررسی انواع کتیبه های محرم پارچه ای

کتیبه های پارچه ای انواع مختلفی دارند از جنس و اندازه گرفته تا طرح و نقش و نوع اجرا و حتی زمان تولید، برخی کتیبه ها که توسط هنر و یا افراد خاصی تولید می شدند دیگر به صورت قبل در دسترس نیستند و شاید تنها تعداد اندکی از آنها در برخی حسینیه های قدیمی موجود باشد دلیل این مسئله را میتواند از بین رفتن آن هنرمند و یا تغییر اجرای آن هنر را دانست برای مثال برخی از کتیبه های قلمکار به علت تغییر نحوه ی تولید و مسائلی از این دست دیگر جایی میان تولیدی های کتیبه های قلمکار اصفهان ندارند. برخی از کتیبه های محرم حسینیه سادات اخوی تهران از این جمله کتیبه ها می باشند، کتیبه هایی مشکی از جسن قلمکار که طرح و نقشی سنتی و خاص دارند و دیگر به این صورت تولید نمی شوند.

معرفی انواع کتیبه مذهبی

ما در خیمه بسیاری از کتیبه های قدیمی که دیگر تولید نمی شوند را باز طراحی و با جدیدترین روش ها به عنوان کتیبه مذهبی افقی، عمودی و یا مدل های دیگر تولید کرده ایم.تا این طرح های زیبا در میان حسینه و هیات ما باقی بماند.
کتیبه ها در طول زمان دستخوش تغییرات زیادی شدند عمده ترین دلیل آن پیشرفت هنر در کنار تکنولوژی و ظهور دستگاه ها و سبک های مختلف طراحی و اجرا بوده است.در قدیم اکثر کتیبه ها با دست و طراحی و تولید می شدند از نوشتن دستی تا دوخت و دوز با دست و مواردی دیگر که بدون دخالت هیچ دستگاه خاصی انجام میشد، به مرور پای دوخت و چاپ به میان آمد و روند تولید کتیبه ها را تغییر داد، البته تولید کتیبه های قلمکار و برخی کتیبه های دست نویس توسط هنرمندانی خاص هنوز به وسیله ی دست انجام میشود.
کتیبه ها را میتوان از جهات مختلفی تقسیم بندی کرد، شکل هندسی و نوع فرم،نحوه تولید،نوع جنس پارچه،کاربرد و حتی نوع هنر به کار رفته در کتیبه های مذهبی متفاوت است که در ادامه به طور مفصل در مورد ان صحبت میکنیم.

انواع کتیبه نظر شکل و فرم

کتیبه ها از نظر شکل و فرم به انواع کتیبه محرم افقی و کتیبه محرم عمودی تقسیم میشود و کتیبه های مختلفی در این دو فرم جای میگیرند که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

تقسیم بندی کتیبه افقی محرم

کتیبه های افقی رایجترین نوع کتیبه های مذهبی هستند که برای موارد گوناگونی استفاده میشوند و به انواع مختلف زیر تقسیم میشوند.

کتیبه دور تا دور هیئت

کتیبه دوری یا کتیبه های دور تا دور به نوعی از کتیبه های افقی گفته میشود که دارای طول زیاد و ارتفاع کم هستند.بسیاری از این کتیبه ها شامل شعر های محتشم کاشانی هستند و برای تزئینات دور تا دور حسینه و تکایا استفاده میشوند.در تصویر زیر نمونه ای از کتیبه دور تا دور قلمکار اصفهان را مشاهده میکنید.
معرفی انواع کتیبه محرم

کتیبه تابلویی محرم

اکثر این کتیبه ها سایزی کوچک دارند و برای روضه های خانگی و یا تزئینات محیط های کوچک استفاده میشوند و بسیار مقرون به صرفه می باشند.

کتیبه پشت منبری هیئت

کتیبه های پشت منبری یا پشت سن انواع مختلفی از کتیبه های افقی هستند که برای دکور هیئت  در مراسمات مختلف مذهبی استفاده میشوند کتیبه پشت منبری نسبت به سایر کتیبه های افقی سایز بزرگ تری دارد.انواعی زیادی از پشت منبری های ایام فاطمیه،محرم الحرام و شب های قدر توسط فروشگاه اینترنتی خیمه تولید و عرضه شده است.

سایر کتیبه های افقی مذهبی

انواع مختلفی از کتیبه های افقی نیز وجود دارند که در دسته های بالا جای نمیگیرند،مدل هایی با طراحی های مختلف مثل کتیبه های شهدا یا کتیبه های زیارت عاشورا در این دسته قرار میگیرند.

تقسیم بندی کتیبه عمودی محرم

کتیبه های عمودی به انواعی نظیر:ستونی،آویز و سایز کتیبه های عمودی تقسیم میشوند.

کتیبه آویز محرم

کتیبه آویز محرم انواع مختلفی دارد و در اشکال هندسی مختلفی تولید میشوند،کتیبه های دالبری،پایین متلثی،پایین گرد و … انواع مختلفی از کتیبه های آویز هستند.

کتیبه ستونی محرم

کتیبه ستونی محرم ارتفاع زیاد و عرض کمی دارد و بیشتر برای استفاده در ستون های حسینه و مساجد استفاده میشود و شامل طرح و نوشته های مختلفی خصوصا شعرهای محتشم کاشانی می باشد.

کتیبه های عمودی محتشم

سایر کتیبه های عمودی محرم

کتیبه هایی نظیر کتیبه های زیارت عاشورا،کتیبه های ادعیه و … جز کتیبه های عمودی هستند که در دسته های بالا جای نمیگیرند.

انواع کتیبه از نظر نوع هنر به کار گرفته شده

کتیبه ها از نظر نوع هنر به کار رفته برای تولید نیز به انواع مختلفی نظیر:پرچمدوزی و گلدوزی مذهبی،قلمکار،دست نویس،چاپ با دستگاه های مختلف تقسیم میشوند، همچین سبک هنری اجرای کتیبه ها بسیار متفاوت است.سبک یک کتیبه میتواند با تکیه بر یک تایپوگرافی طرحی شده باشد و یا صرفا استفاده از یک نقاشی عاشورایی، مانند کتیبه های تولید شده با نقاشی های استاد فرشچیان که در نمونه های متفاوتی تولید شده اند.
اگر شما قصد خرید کتیبه مذهبی گلدوزی را دارید پیشنهاد میکنیم از جدید ترین کتیبه های گلدوزی خیمه دیدین کنید.

کتیبه از نظر شکل هندسی

شاید دسته بندی کتیبه ها از نظر شکل هندسی خالی از لطف نباشد.هنرمندان در طول زمان با ایده های متفاوت کتیبه هایی با اشکال هندسی مختلفی تولید کرده اند.کتیبه های سه گوش،کتیبه های دالبری افقی و عمودی، کتیبه های اشکی،کتیبه های گرد و … انواع مختلفی از کتیبه های از نظر شکل هندسی می باشند.

کتیبه از نظر جنس 

کتیبه ها از نظر جنس پارچه نیز متفاوت هستند و عمدتا بر اساس نوع هنر تولید کتیبه انتخاب می شوند.برای مثال جنس کتیبه های قلمکار پنبه ای و یا کتیبه های گلدوزی اکثرا مخمل یا ساتن هستند،پاناما،جیر،نانو،تترون انواعی دیگر از جنس پارچه ی کتیبه های مذهبی هستند.

ما در این مقاله به معرفی انواع کتیبه محرم پرداختیم.مطمئنا دنیای کتیبه های مذهبی بزرگتر از این هاست و هنرمندان به اندازه ی عشق به حضرت سید الشهدا علیه السلام  کتیبه های مختلفی را تولید کرده اند و با هنرشان مسیری جدید برای انواع کتیبه ها به وجود آورده اند، خیمه با تجربه ای چند ساله در جهت نشر فرهنگ اهل بیت سلام الله علیها سعی کرده انواع مختلف کتیبه های مذهبی هیئت را در جنس، نوع و طرح های مختلف تولید و عرضه کند.باشد که در کنار هم سالیان سال زیر خیمه ی اهل البیت توفیق خدمتگزاری داشته باشیم.

خرید اینترنتی محصولات فرهنگی مذهبی

در میان محصولات فرهنگی و مذهبی، کتیبه محرم همیشه مورد توجه خیمه بوده است شما میتوانید در انواع ذکر شده کتیبه در مقاله بالا محصولات مختلفی را مناسب تزئینات هیئت در خیمه مشاهده و خریداری کنید.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.