طراحی موکب و چایخانه هیئت

طراحی موکب محرم ،چایخانه هیئت و تزئینات آن چند سالی است بیشتر از قبل مورد توجه قرار میگیرد، موکب و چابخانه ها بیشتر از سال های قبل فعالیت میکنند و باید منشا این فعالیت ها را مراسم اربعین دانست چرا که بیشترین فعالیت موکب ها در اجتماع پیاده روی اربعین صورت میگیرد.
بعد از فراگیری مراسم پیاده روی اربعین حسینی مخصوصا در دهه ۹۰ موکب ها خدمات بیشتری ارائه دادند کم کم احداث موکب ها و ارائه خدماتشان در ایران وسیع تر شد و موکب ها از فرم ایستگاه های صلواتی قدیمی تبدیل به مراکزی شدند که بسیاری از فعالیت های فرهنگی هیئت ها در آن ها صورت میگیرد،ارائه ی بروشور،ماشین نویسی،پذیرایی،پخش اقلام فرهنگی و … در مراسمات مختلف سال در موکب های سطح شهر به چشم میخورد.
برخی موکب ها نیز فعالیت های وسیع تری در سطح کشور مانند برگزاری اردوهای جهادی و کمک به مناطق محروم را انجام میدهند.

البته چایخانه ی هیات از دیرباز در بین هیات های ما جای داشته و حتی در برخی از هیات چایخانه نسل به نسل در یک خانواده به ارث میرسد و اعضای آن خانواده سمت چای ریزی هیات را برعهده میگیرند.
چای روضه همیشه حس و حال عجیبی را به مراسمات مذهبی می بخشد و با عطر خاص خود هر محب اهل بیتی را سر مست میکند، به قول این شعر زیبا:
این چای روضه ها که مرا زیر و رو کند/عطرش ز دور کار هزاران سبو کند
زاهد بیا که این می بی غش دو ساله است/دردش تو را بسازد و حالت نکو کند

ما در این مقاله به چگونه طراحی و تزئینات یک موکب یا چایخانه می پردازیم.
موکب ها ساختار های متفاوتی دارند برخی بسته به مکان، دائمی یا موقتی ساخته می شوند همچنین از نظر متریال به کار رفته برخی با سازه های فلزی و برخی پارچه ای و یا با مواردی دیگر طراحی و اجرا می شوند، فارغ از ساختار موکب ها،طراحی و تزئینات داخلی آن نیز میتواند جلوه بصری بیشتری داشته و حتی در انتقال مفاهیم اهل البیت سلام الله علیها موثرتر باشد.

چگونه یک موکب را طراحی و اجرا کنیم؟

در ادامه به چگونگی طراحی و اجرای یک موکب می پردازیم.

انتخاب متریال

در ابتدا باید بسته به فضا و بودجه ی خود نوع متریال اصلی موکب را انتخاب و شاکله ی اصلی موکب را طراحی کنید.
بسیاری اسکلت موکب خود را با داربست و برخی با اسپیس اجرا میکنند و توسط پارچه و بنرهای مختلف فضای کلی را ایجاد میکنند.
چوب،آجر،ورق های فلزی،میله گرد،بلوک سیمانی و … انواع دیگری از متریال اجرایی موکب هاست که میتوان از ان ها استفاده کرد.

طراحی شکل هندسی

طراحی فضای کلی و یا شکل هندسی در ساخت موکب بسیار مهم است میتوان با ابزار هایی که در اختیار است یک موکب را به اشکالی نظیر خیمه،محراب،طرح ضریح،دایره،مکعب و …. طراحی کرد و این قسمت مهمترین بخش طراحی موکب و چایخانه هیئت است چرا که میتوان با بررسی یک ایده ی خوب و متریال مناسب جلوه بصری زیبایی را خلق کرد.

طراحی موکب و چایخانه هیئت

حتما قبل از ساخت یک موکب به شکل هندسی آن فکر کنید و ایدهای خود را روی کاغذ پیاده کنید و با توجه به بودجه و متریال قابل استفاده بهترین تصمیم را بگیرید، شما میتوانید از طرح های موکب موجود ایده بگیرید و بهترین فرم را انتخاب کنید.

بیش از ۴۵ ایده را برای اجرای شکل هندسی موکب جمع آوری کرده ایم که میتوانید دریافت و مشاهده کنید.

تزئینات داخلی موکب

بعد از طراحی هندسی، تزئینات داخلی موکب از اصلی ترین بخش ها تزئینات موکب و چایخانه است که میتواند توسط کتیبه،بنر،کتل و … انجام شود.
استفاده از عکس های امام و رهبری،سفره های قلمکار،کتیبه های محتشم،عکس های شهدا،پر،قوری و سماور تزئینی،فانوس،تیغه علم،ال ای دی های رنگی،اسپند دودکنی،علامت محرم،لاله مذهبی و … میتواند در تزئینات موکب کار ساز باشد.

کتیبه های چایخانه و موکب

آیا میشود مکانی برای ارائه خدمات مذهبی آماده کرد اما در آن فضا کتیبه ای وجود نداشته باشد؟قطعا خیر،کتیبه ها حس و حال معنوی فضای ما را تامین میکنند،اشعار و متن هایشان دل ها را جلا می بخشند و طراح های منحصر به فردشان عطر سیب را در ذهن ها تداعی میکنند.

طراحی موکب و چایخانه هیئتشما میتوانید با استفاده از دکورهای چایخانه و موکب بگراند اصلی موکب خود را تزئین کنید. ما در حتی خیمه اسم موکب و یا چایخانه شما را نیز در تعدادی از این طرح ها، طراحی و جایگزین میکنیم که در صورت نیاز میتوانید در بخش تماس با ما مطرح کنید تا گروه طراحی خیمه نام مورد نظر شما را طراحی و چاپ کند.همچنین در بخش پشتیبانی تلگرام و ایتا با ایدی kheeymesell@ میتوانید این درخواست را مطرح کنید که در سریعترین زمان ممکن طراحی اختصاصی شما انجام شود.

ما کتیبه های چایخانه زیادی نیز در طرح ها و مدل های مختلف و با شعر های متفاوت و مناسب چایخانه تولید کرده ایم، شما میتوانید از این کتیبه ها که شامل شعرهای زیبایی می باشند و در اندازه و جنس های مختلفی تولید شده اند استفاده کنید.
خیمه در تولید کتیبه های مذهبی همواره نگاه ویژه ای به سبک های قدیمی و سنتی داشته و سعی در احیای هنرهای سنتی از دست رفته کرده است و این مورد در کتیبه های چایخانه نیز قابل مشاهده است، طرح هایی نظیر پارچه قلمکار و حتی احیای برخی طرح های سبک قلمکار و چاپ روی مخمل آن ها توسط هنرمندان خیمه انجام گرفته تا در تولید محصولات با فضای سنتی نیز گامی برداشته باشیم.

پارچه های ترگال،قلمکار اصفهان و مخمل از جمله انواع پارچه ی کتیبه های چایخانه خیمه می باشد که در انواع آویز،افقی و عمودی تولید شده اند.

کتیبه های افقی و عمودی برای تزئینات موکب نیز مناسب است. برای کسانی که دوست ندارند اسم موکب و چایخانه را به عنوان کتیبه کار کنند کتیبه های سر در چایخانه پیشنهاد میشود که در فرم های مختلف میتوان اسم موکب را به سر در اضافه کرد که به زودی توسط خیمه عرضه میشود. 

لوازم چایخانه هیئت

استکان و نعلبکی و قوری بخش جدا ناپذیری از چایخانه هیئت هستند که ما انواع خاصی را مناسب با فضای مذهبی چایخانه هیئت عرضه کرده ایم. در بخش ملزومات چایخانه هیئت ما محصولاتی خاصی را نظیر استکان و نعلبکی روضه،قوری مذهبی و قندان مذهبی ارائه کرده ایم. این محصولات که با اذکار مختلف ائمه ی اطهار تولید و عرضه شده اند میتوانند جلوه خاصی را به چابخانه ی شما ببخشند. تقریبا با تمامی اسامی چهارده معصوم در بخش ملزومات چایخانه هیئت کار ارائه شده، از قوری مخصوص ایام فاطمیه با ذکر یافاطمه الزهرا سلام الله علیها گرفته تا نعلبکی چینی شعر محتشم و استکان های کمر باریک روضه برای چایخانه هیات طراحی و تولید شده اند.،تمامی این اذکار با روکشی مخصوص پوشیده شده تا شستشو و لمس توسط دست از لحاظ شرعی مشکلی نداشته باشد، همچنین چاپ روی سطوح توسط کوره پخت شده تا ماندگاری طرح ها در زمان شستشو حفظ شود. 

سایر تزئینات چایخانه هیئت

شما میتوانید از اقلام زیادی برای تزئین موکب استفاده کنید که پیش تر به آن ها اشاره شد، یکی از بهترین تزئینات موکب ها لاله مذهبی می باشد،لاله های مذهبی با جلوه ی زیبایشان میتوانند فضای جذابی برای موکب شما فراهم کنند ما در خیمه انواع مختلفی از لاله های مذهبی را در اندازه و اذکار مختلف عرضه کرده ایم. 
لاله های مذهبی در کنار تیغه های علامت،اسپند دودکنی های حضرتی،قوری و سماورهای تزئینی زیبایی خاص و جذابی خواهند داست.

لاله مذهبی چایخانه هیئت شما میتوانید تعدادی از ایده های تزئینات موکب را در این لینک دریافت و مشاهده کند.
چگونگی طراحی موکب و چایخانه هیئت در این مقاله توضیح داده شد تا بتوانید برای ساخت موکب و حتی طراحی موکب اربعین از این مقاله کمک بگیرید.خیمه همواره سعی کرده برای تمامی فضاهای هیئت محصول طراحی کند، تقریبا برای تمامی قسمت های چایخانه هیئت تحت عنوان ملزومات چایخانه محصول تولید شده است تا شما عزیزان بتوانید به راحتی از آن ها استفاده کنید. باشد که مورد قبول ائمه اطهار سلام الله علیها قرار گیرد.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.